Dag 15. Viantiane to Konglor - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu Dag 15. Viantiane to Konglor - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu

Dag 15. Viantiane to Konglor

Door: Silvia en Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip en Silvia

08 Maart 2019 | Laos, Vientiane

Dag 15.
Vandaag een reisdag. Keurig op tijd werden we opgehaald bij het hotel door de tuktuk die ons naar het busstation bracht. Wat volgde was een rondrit door de stad van een uur waarbij we nog andere mensen ophaalden en weer op diverse punten afgezetten. Eigenlijk kan je het wel vergelijken met de deeltaxi maar dan zit je op een houten bankje achterin een tuktuk en in dit geval ook meer rugzakken dan rollators. De rollators hebben we hier overigens nog helemaal niet gezien.
Op het busstation stond onze bus al vol verwachting op ons te wachten. Het betrof een mini touringcar zonder bagage compartiment. Die mocht deze keer op het dak. Leuk om te zien wat hier allemaal op de daken van de bussen wordt weggestouwd. Naast ons een bus met twee meter hoog opgestapelde watertanks en een scooter. Op vertrek, overigens keurig op tijd, wordt de bus nog “overvallen” door verkoopsters van alle mogelijke eetwaren en onderweg herhaald dit tafereel zich regelmatig. Op zich niet nodig om iets bij deze mensen te kopen want de bus stopt meerdere keren bij diverse eetgelegenheden.
In de bus zaten naast de locale mensen ook vandaag weer meerdere rugzaktoeristen. Onder andere een stelletje waarvan hij uit Lissabon komt en zij uit Madrid. Gezellig stel die naar dezelfde bestemming gaan als wij. Konglor. Een nietszeggend dorpje met een heel bijzondere grot. Maar daar morgen meer over.
Op 40 km van het dorp snakten we naar de eindbestemming. Na 6 uur in de bus ben je vanzelfsprekend opgelucht dat de reis er bijna opzit. Helaas werden we allemaal gesommeerd om uit te stappen. Er stond een tuktuk gereed om ons over de laatste 40 km naar de eindbestemming te brengen. Dat was een kleine tegenvaller. Zeker als een van de locale passagiers een paar zakken met vis bij zich heeft waarvan de houdbaarheid, zo te ruiken, enige tijd geleden verstreken was... De hele tuktuk rook ernaar. Bij de Konglor Eco-Lodge stond de eigenaresse bij de poort op ons te wachten met de sleutels van onze kamer in haar hand. Een eenvoudige kamer met douche en toilet voor maar 8 euro.
We zijn vergeten te pinnen toen we Vientiane verlieten. Per keer kan je hier “maar” anderhalf miljoen kip pinnen. Zo’n 150 euro. In Konglor helaas geen ATM. Wel een bord dat verwijst naar een hotel waar wel geld gewisseld kan worden. Dit hotel zag er verlaten uit. De aanwezige man raakte enigszins in paniek toen wij hem 100 euro lieten zien. Met pijn en moeite mochten we 50 euro wisselen. 100 was echt geen optie. En we mochten ook de volgende dag niet meer terugkomen...
Gelukkig hadden we zelf ook nog een paar kippetjes over dus hier moeten we het wel twee nachten mee redden.
Deze avond gegeten in het restaurant van onze accomodatie. Een Duitse vrouw en het Spaans/Portugese stel waarmee we in de bus hadden gezeten kwamen vanuit een andere lokatie ook bij ons eten. Met z’n vijfjes de nodige reisavonturen en verhalen uitgewisseld. Al met al een super gezellig avondje. Morgen staat de Konglor cave op het programma...

• 09 Maart 2019 - 10:06

Ave:

Wat een afwisselende reisdag was dat weer.
    Onder andere met een soort vervoer op maat.
    Misschien in het kader der bezuinigingen een idee voor Rotterdam om tuk tuks in te zetten
    om ons ouwetjes te vervoeren.
    Jullie hebben deze dag afgesloten met etenmet andere reisgenoten gezellig hoor.
    Goede reis naar het dorpje met de bijzondere grot.
    Daar hoor ik meer over in jullie volgende blog.
    Groeten Ave.