Dag 8. Trekking dag 1 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu Dag 8. Trekking dag 1 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu

Dag 8. Trekking dag 1

Door: Philip en Silvia

Blijf op de hoogte en volg Philip en Silvia

01 Maart 2019 | Laos, Luang Prabang

We zijn vrijdagochtend om half acht opgehaald en in 4 uur naar het startpunt van de eerste trekking gebracht. We begonnen de rit met een chauffeur en een gids in opleiding. Zeg maar een soort stagiaire. Hij sprak amper Engels maar hij compenseerde dat met een vriendelijke lach.. Vlakbij het startpunt werd gelukkig ook een echte gids toegevoegd. Een die wel goed Engels sprak. Onderweg werden er nog wat inkopen gedaan voor de lunch en bezochten we een dorpje waar men leeft van katoen en tabak. Hier een katoen spinnerij en weverij bezocht. Verder viel het onderweg op dat de Chinezen hier flink aan het investeren zijn. Er wordt een nieuwe spoorlijn aangelegd van China via Laos en Cambodja naar Thailand en er wordt een enorme stuwdam gebouwd. Het riviertje waar een groot deel van de tocht langs liep zal in afzienbare tijd veranderd zijn in een enorm stuwmeer.
Bij het startpunt van de wandeling eerst geluncht en omstreeks 12 uur begonnen aan de tocht. De gids in opleiding en de chauffeur gingen terug naar Luang Prabang. In ca 4 uur zijn we onder leiding van de gids naar een Kmhu dorpje gelopen en geklauterd. Dat laatste (geklauterd) betrof een prachtige waterval waar we in een dik uur naar boven zijn geklommen. Na de waterval vervolgden we onze weg door het open land wat met een temperatuur van dik boven de 30 graden best pittig was. De Khmu zijn een van de drie grootste bevolkingsgroepen in Laos naast de Lao en de Hmoog.
Tailoi is het Knhu dorp waar we de nacht hebben doorgebracht. Bij aankomst werden we naar ons slaapvertrek gebracht. Net als de rest van het dorp was dit zeer primitief. Gelukkig was er wel koud bier beschikbaar! En libido verhogende whisky met genezende kruiden. Het kwam uit een plastic limonade fles gevuld met een hoop takjes en twee opium bollen. Al met goed te drinken. Zeker in combinatie met de gedroogde waterbuffel huid. Zeg maar kauwgom die naar de boerderij smaakt en ruikt!
Gelukkig ook nog een schaal gekookte eieren als borrelhap. Tijdens de borrel kwam kwam er ook een vers gevangen rat voorbij. Er werd nog wat gelachen over het feit dat dit het avondeten zou zijn..
Daarna een rondje door het dorp gelopen. Al het vee loopt hier los rond. Varkens, heel veel biggen, honden, kippen, waterbuffels, koeien, kalkoenen, etc, etc. Een levendig geheel. Onze gids deed hard zijn best on bij een van de andere 90 families in dit dorp een vers gegrilde vis over te nemen. Hij deed hier best veel moeite voor en later begrepen we waarom. Het diner viel wat tegen. Zeker toen de kip niet als kip smaakte. Daar was hij veel te taai voor. Het bleek toch de rat te zijn. Dat verklaarde de vis van de buren. De familie at ook rat dus Philip liet zich niet kennen. Silvia heeft een stukje geprobeerd en uiteindelijk de honden verwend met deze “lekkernij” De overige gerechten stelden ook niet veel voor. Na het eten nog een paar koekjes uit eigen voorraad gegeten. Omstreeks half zeven is het donker. We hebben deze avond nog wat gelezen en om een uur of 9 lagen we op “bed” De libido verhogende whisky is snel uitgewerkt in de schuur/slaapzaal waar zojuist nog een scooter werd geparkeerd.
Wel knus onder de klamboe....

• 03 Maart 2019 - 06:56

Ave:

In de eerste plaats gefeliciteerd met Ton.
    Daar ga ik vandaag naar toe.
    Jullie hebben je Jungle tocht weer achter de rug.
    Mooie dag met mooie natuur.
    Als hoogtepunt het diner.
    Als de spoorlijn van China naar Thailand in gebruik wordt genomen kunnen jullie zeggen wij waren hier al.
    Veel plezier .
    Groeten Ave.