Dag 14. Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu Dag 14. Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu

Dag 14. Vientiane

Door: Philip en Silvia

Blijf op de hoogte en volg Philip en Silvia

07 Maart 2019 | Laos, Vientiane

Dag 14
Vandaag zijn we al twee weken onderweg. Wat vliegt de tijd en wat hebben we veel gedaan en gezien. Vandaag staat Vientiane op het programma. De hoofdstad van Laos. Een stad met bijna 1 miljoen inwoners. In diverse reisblogs wordt geschreven dat je deze stad ook wel kunt overslaan want er is niet zoveel te beleven. Omdat wij geen twee dagen achter elkaar in de bus willen zitten, gaan we deze stad toch verkennen. De was moest nodig weer gedaan worden. Dus wij op pad richting het centrum met de waszak onder onze arm. Nog voordat wij het bordje “laundry” gezien hadden, was onze waszak al gespot door het “wasvrouwtje”
Voor dik twee euro kunnen wij straks weer schone kleren aan.
In de ochtend hebben we wat door de stad gelopen. De ochtendmarkt was erg leuk. Ali express maar dan in de vorm van een echte markt. Alles werd hier verkocht. Hele kramen vol met fax machines, afstandsbedieningen, tassen, strijkbouten, schoenen, keukengerij, naaimachine tafels, telefoons, etc, etc. Allemaal modellen uit het jaar kruik. Wij hebben hier de zojuist gesneuvelde teenslippers van Philip vervangen en een tas en t-shirt voor Silvia gekocht.
Daarna naar een van de hoogtepunten van Vientiane. Patuxai. De Arc de van Laos. Een replica geïnspireerd door het model in Parijs maar dan met een paar Aziatische aanpassingen. Grappig om weten is dat de Patuxai werd gebouwd met cement geschonken door de Amerikanen voor de bouw van een luchthaven. Dit bouwwerk bevind zich momenteel helaas in een zeer erbarmelijke staat.
Anders dan Pha Tat Luang. Een gouden stupa die recentelijk is gerestaureerd. Een imposant bouwwerk. Zo ook de oudste tempel van Vientiane, Wat Si Saket. In deze tempel bevinden zich 6840 Boeddha’s. Het gros daarvan is niet groter dan 15 centimeter. Aan het eind van de middag zijn we neergestreken aan het zwembad van het hotel. Even afkoelen want de buitentemperatuur is voor het lekkere vandaag net wat te heet.
Hier ontmoeten we een Engels stel. 65 en 75 jaar oud. Zij trekken nu voor 3 maanden in Azië rond. Mooi detail, beide lopen nog meerdere marathons per jaar..
Begin van de avond zijn we door een busje van het hotel afgezet in het centrum. Op aanraden van de marathon lopers zijn we in een heerlijk restaurant beland. Zoals wel vaker gebeurd bestellen we veel te veel gerechten. Het is ook allemaal zo lekker. De gerechten zijn, op de rat na, voortreffelijk!.
Met een overvolle buik zijn we richting de Mekong gelopen. Overdag een lege boulevard met een drukke autoweg er voorlangs, in de avond geen verkeer maar wel een hele drukke en gezellige markt. Deze markt afgestruind en de hele boulevard afgelopen. Nog wat shirtjes gekocht en redelijk bijtijds met de tuktuk terug naar het hotel gegaan. Volgens de stappenteller hebben we vandaag 21,6 km gelopen... morgen een dagje bijkomen in de bus. Volgende bestemming Kong Lor.

• 08 Maart 2019 - 19:58

Ave:

Jullie gaan aan het laatste weekje knabbelen.
    Hopelijk net zo leuk als de eerste weken.
    Nog veel plezier.
    Tot jullie volgende blog.
    Groeten Ave.