Dag 15. Van port Elizabeth naar Storms River - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu Dag 15. Van port Elizabeth naar Storms River - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu

Dag 15. Van port Elizabeth naar Storms River

Blijf op de hoogte en volg Philip en Silvia

19 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Stormsrivier

De dag begint vandaag mistig. Best jammer want we rijden voornamelijk langs de kust. Eerste stop is Jeffrey’s Bay. Een surf oord waar we even stoppen voor een overheerlijk bakje koffie. De mist is inmiddels opgetrokken en de surfers doen hun best een golfje te vinden in de redelijk kalme zee.
Na een uurtje gaan we op weg naar de eindbestemming van vandaag. Storms River bij het Tsitsikama National park.
Vlak voor aankomst bevind zich een brug over de Storms rivier. Vanaf de brug krijgen we een prachtige zicht op de diepe kloof waar de rivier doorheen stroomt. We proberen ons in te beelden hoe het zou zijn om vanaf deze brug te bungee jumpen. Morgen komen we namelijk, een klein stukje verderop, de brug tegen waar we die mogelijk zouden kunnen hebben. Op de een of andere manier geeft alleen deze gedachte al vreemde gevoelens in de maag. Vanaf deze brug is het nog vijf kilometer naar Storms River Village waar we overnachten. Gezien het tijdstip besluiten we om eerst te gaan mountainbiken voordat we inchecken. We huren 2 mountainbikes om een uitgezet parcours van 22 km te gaan rijden. De temperatuur was inmiddels gedaald naar een graad of 24. Goeie temperatuur om te fietsen. De route wordt door de verhuurder kort uitgelegd, het is niet te missen. Gewoon de bordjes volgen. De route begon met een lange afdaling door het woud over een onverharde weg naar de Storms River. Onderweg komen we al de nodige apen tegen. Daarna volgt een net zo lange klim weer naar boven. Uiteindelijk belandden we op een uitzichtpunt zonder uitzicht. Mist zorgde ervoor dat er geen kl... te zien was. Ook de blauwe bordjes waren ver te zoeken. Gelukkig waren er nog wel groene. Deze hadden we al eerder gezien en we besloten die dan maar te volgen in de hoop dat deze ons terug zouden brengen naar het dorp. Nadat we al tweeënhalf uur onderweg waren en voor ons gevoel al veel meer dan 22 km hadden gefietst, besloten we Google Maps te raadplegen. We zaten volledig in de verkeerde richting op ‘slechts’ 16 kilometer van het dorp. Kleine noot: het afgelegde parcours is vergelijkbaar met de Alpe d’huez of de Mont Ventoux maar dan erger (gewoon even voor de beeldvorming). Gelukkig kregen we wat verkoelingen. Het was ondertussen ook nog gaan regenen. Google Maps stuurde ons vervolgens over landbouw weggetjes vol drek en andere ellende. Sommige delen op de vlakke weg moesten we lopen omdat fietsen niet te doen was. Regelmatig de fietsen, met onze laatste kracht, over hekken moeten tillen omdat hetgeen wat op de IPhone te voorschijn kwam absoluut geen doorgaande weg bleek te zijn. Als hekkensluiter mochten we tot slot nog een kleine 10 kilometer over de snelweg. Gelukkig kijkt in Zuid Afrika niemand op van twee afgepeigerde blanke idioten op de snelweg. Om half 6 leverden we de fietsen weer in. De verhuurder constateerde dat het voor hem een latertje ging worden. Hij zag dat het veel werk werd de fietsen weer enigszins toonbaar te maken. Wat zagen ze eruit! En niet alleen de fietsen...wij ook! De blubber en wie wat weet nog meer zat werkelijk overal. We durfden ons bijna niet meer te vertonen. Misschien was het dan ook daarom dat man bij ons bij het nieuwe onderkomen welkom heette, zichtbaar twijfelde of hij ons wel of niet een hand zou geven... Na opgefrist te zijn ging Philip de vriendelijk man vragen voor een goed restaurant. Het opgefriste uiterlijk stemde de man zichtbaar gelukkig. Hij stak zijn charmes niet onder stoelen of banken en kon niet nalaten Philip te complimenteren met zijn mooie witte linnen overhemd. Waar wij nog twijfels hadden of deze man van de herenliefde is, was het het voor ons nu volkomen duidelijk. Sil is niet de enige die Philip aantrekkelijk vind...
We hebben heerlijk gegeten op de veranda van een heel knus restaurantje waarbij we gezelschap hadden van luidruchtige boomkikkers.
Voor het vrijdagavond entertainment werden doorverwezen naar een barretje verderop in het dorp. Hier ontmoette we wat Europeanen uit Zweden, Finland en Duitsland. Het bleek een goed gezelschap om bij het brandende kampvuur een lekker biertje te drinken. Het werd een hele gezellige avond waarbij we aan het einde, onder invloed, besloten de volgende morgen mee te gaan tuben. Liggend op een band de Storms rivier afzakken.... om kwart voor negen worden we verwacht...

• 21 Januari 2018 - 19:17

Ave:

Dat was een pittige fietstocht.
    Jammer die mist dan valt er weinig te zien.
    Ik kijk uit naar jullie samenvatting van het tuben.
    Veel plezier groeten Ave.