Dag 19 van Gansbaai naar Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu Dag 19 van Gansbaai naar Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu

Dag 19 van Gansbaai naar Stellenbosch

Blijf op de hoogte en volg Philip en Silvia

23 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Vannacht heerlijk geslapen in onze prachtige kamer. Het ontbijt werd een verdieping hoger geserveerd en was tot in de puntjes verzorgd. Terwijl we van al het lekkers zaten te genieten kwam er een schol dolfijnen voorbij zwemmen. Je ziet niet veel meer dan een brede onrustige streep in het water met her en der een vin er bovenuit maar het blijft een fascinerend gezicht. Onze was was ook nog gedaan en deze kregen we keurig gestreken terug. Nog even genoten van een massage uitgevoerd door en in de massagestoel.
Daarna waren we weer helemaal klaar voor een nieuwe dag. Eerst Gansbaai verkend. Hier zijn mooie grotten echter wij hebben de officiële ingang niet kunnen vinden. Nog wel voor gesloten hek gestaan van een grot waarvan het plafond vol hing met vleermuizen. De kustlijn is prachtig hier. Dit beeld gaan we Eem groot deel van de dag tegenkomen. We hebben de Whale Coast route gereden. Helaas zijn de walvissen in januari op vakantie. Wie er wel zijn achtergebleven zijn de pinguïns. Deze zijn te vinden in Betty’s Bay. Maar dan moet je wel op de juiste plek gaan kijken. Wij hebben eerst een heerlijke strandwandeling gemaakt in de hoop de pinguïns tegen te komen. Een voorbijganger wist ons te vertellen dat er een pinguïn-reservaat was aan de andere kant van het dorp. Wat we daar aantroffen was waanzinnig! Honderden pinguïns binnen handbereik. Wat een schattige beestjes en een genot om naar te kijken. Over het nageslacht hoeven we ons geen zorgen te maken. Daar werd druk aan gewerkt. Na dit spektakel volgt rit over een prachtige kustweg naar Gordon’s Bay. Onderweg veelvuldig gestopt om foto’s te maken. In Gordon’s Bay bij een leuk visrestaurant geluncht en daarna doorgereden naar de Hoopenburg Estate bij Stellenbosch. Hier gaan we de komende twee dagen genieten van al het moois en lekkers wat de streek te bieden heeft. Bij aankomst valt direct op dat de vijvers droog staan, de palmbomen hun beste tijd hebben gehad en de wijngaard er uiterst beroerd bij staat. Er zat geen blad aan de struiken en de koeien liepen er her en der tussendoor. We hadden al gehoord dat de regio rond Kaapstad ernstig te kampen had met water tekort maar dat het zo erg was hadden we niet verwacht. Het guesthouse zelf was super. In de hal hangt een bordje, dat je binnenkomt als gast en weggaat als vriend. Hier konden we ons wel iets bij indenken nadat we kennis hadden gemaakt met de eigenaresse en het personeel. Enige minpunt was het toilet. Deze stond midden in de kamer en had als afscheiding een katoenen klamboe... In ieder geval op het toilet geen last van muggen..
Op aanraden van de eigenaresse zijn we ‘s avonds in Paarl bij het beste restaurant uit de regio beland. Noop. Echt een pareltje in Paarl. Philip parkeerde de auto aan de rechterkant van de weg tegen de rijrichting in. In Nederland geen probleem. Silvia zegt nog: Volgens mij mag dit in Schotland niet. Inmiddels weten we dat dit in Zuid Afrika ook niet wordt getolereerd. Een plichtsgetrouwe diender had een bekeuring van 500 Rand op het zijraam van de auto geplakt. Omgerekend al snel een euro of 35. We hebben er maar om gelachen en de fantastische avond er niet door laten vergallen. Maar hier is het laatste woord, zoals ze het hier zeggen, nog nie over gezeg nie....

• 29 Januari 2018 - 02:43

Joop En Ingen:

Ja het is en blijft ondanks de droogte een geweldig land. Avonturen genoeg. Jammer dat de grot dicht was jullie hadden er zeker van genoten. Geniet deze laatste dagen nog met volle teugen van het mooie Zuid-Afrika