Dag 9. Trekking dag 2 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu Dag 9. Trekking dag 2 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu

Dag 9. Trekking dag 2

Door: Silvia en Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip en Silvia

02 Maart 2019 | Laos, Luang Prabang

Ondanks het oncomfortabele bed hebben we bijna 10 uur geslapen. Zou het door die twee glaasjes whisky zijn gekomen...
Wel vaak wakker geweest want zo’n hard bed blijft pijnlijk om op te slapen. Daarnaast maken de tientallen hanen uit dit dorp zeer regelmatig heel veel lawaai.
Het ontbijt was een goedmakertje voor de rat. Een heerlijk stokbrood met een boeren omelet. Een goed begin van de dag. Om half negen zijn we op pad gegaan. We zijn vandaag 7 uur onderweg geweest. Na een half uur bleek dat we achtervolgd werden door een puppy. Hij liep drie meter achter ons. Zodra wij stopten, stopte hij ook. Als wij doorliepen liep hij ook door. Mensen uit het dorp waren aan het werk in het bos en hadden een brommer meegebracht. We hebben het schattige hondje vastgebonden aan de scooter in de hoop dat ze hem vanavond mee terug nemen. Toen wij tien minuten verder waren hoorden we hem nog piepen.
De tocht was echt schitterende. Wel zwaar maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door de prachtige en afwisselende natuur. Een groot deel van de tocht ging door een bamboebos. Dit was een zeer steile afdaling die meerdere uren in beslag nam. De lunch was verrassend lekker. Uit de rugzak van de gids werd warme rijst, witte kool, omelet, een pittig onbekend gerecht en soep tevoorschijn getoverd. Alles werd geserveerd onder een pomeloboom op grote vers geplukte bladeren. Ook ons “bord” was een blad. Onderweg regelmatig gestopt en om kwart over drie waren we op de plaats van bestemming. Het Hmoog dorp oogt een stuk relaxter dan het dorp van gisteren. Bij aankomst werden we welkom geheten door de eigenaar van de hut waar wij slapen. Deze man is tevens het dorpshoofd. Ook hier gelukkig koud bier. De borrelhap van vandaag: een tros bananen, een pomelo en papaya salade die erg spicy was uitgevallen.
De naam van dit dorp: Phayong village.
Terwijl onze gids hielp met bereiden van het diner zijn wij het dorp gaan verkennen. Dit dorp straalt veel meer rust uit. De veestapel wordt op wat kippen, honden en een enkel varkentje, grotendeels buiten het dorp gehouden. Er groeit hier gras, een deel van de huizen is van steen.
Alles ziet er veel verzorgder uit in vergelijk met het dorp van gisteren. De douche en toilet zijn van vergelijkbare kwaliteit. Een schuurtje met hurktoilet en een kraan met koud water waar je onder kunt gaan staan. We hebben vanavond een hut met 6 knusse kamertjes waarvan wij er een toe-eigenen. Het diner was veelzijdig en erg lekker. Na het diner een ceremonie in het huis van het dorpshoofd en zijn familie. Het dorpshoofd had zich voor de gelegenheid omgekleed in traditionele kledij. Het slechte werd van ons werd weggenomen en er werden ons een hoop goede dingen toegestraald. En dat allemaal onder het genot van zo’n zelfde soort whisky als gisteren. Jomanda had het niet met meer overtuiging kunnen doen. En geloof het of niet, het was nog leuk ook..
Na dit spektakel was het tijd om ons knusse maar erg harde bed op te zoeken. Morgen de laatste dag van deze trekking...

• 03 Maart 2019 - 18:11

Ave:

Och wat zal dat moeilijk zijn geweest om dat puppie achter te laten.
    Deze dag hebben jullie erg genoten denk ik.
    Al wat meer comfort heerlijk eten en dan nog die prachtige natuur.
    Ben benieuwd naar jullie volgende blog.
    Lieve groeten Ave.

• 04 Maart 2019 - 08:19

Joop En Ingrid:

Wat een ervaring. Gaat alles nog goed met de benen?