Dag 22. Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu Dag 22. Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Philip en Silvia Maes - WaarBenJij.nu

Dag 22. Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Philip en Silvia

26 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het ontbijt gebruiken we in het hotel dat bij onze dependance hoort. Bij aankomst is een van de schoonmaaksters druk om al het aangewaaide vuil op het terras weg te vegen. En dat is wel nodig ook. Het heeft gisteravond heel hard gewaaid. Ontbijt is prima. We hebben uitzicht op een parkje waar een paar daklozen druk doende zijn met het wassen van hun kleding. Een andere zwerver had net wat prullenbakken leeg gehaald en kwam de buit verdelen met z’n maatjes.
Na het ontbijt de wandelschoenen aan en met de auto naar de voet van de Tafelberg gereden.
Er is een kabelbaan die ons met weinig verspilling van energie naar boven kan brengen maar wij besluiten wat overtollige kilo’s te gaan verbranden door te gaan lopen. Er zijn meerdere routes naar de top. Wij nemen de route door de Platteklip kloof. Bij de start vanaf de parkeerplaats hebben we de pas er stevig in. Na een kwartiertje komen we erachter dat Philip zijn telefoon in de auto heeft laten liggen. Philip spurt even naar beneden om de telefoon op te halen.
Overmoedig stormt hij ook weer naar boven. 1, 2, 3 mensen voorbij. En toen kwam die man met de hamer.. Die spurt heeft hij de hele verdere tocht spijt van gehad. Dat ging vroeger toch echt makkelijker.
Het uitzicht op Kaapstad werd met iedere pas naar boven mooier en mooier. Echt een prachtige tocht. Ook het natuurschoon was fantastisch.
Na 2 uur bereikten we de top. Op deze platte vlakte stond een klein briesje. Een zeer welkome verkoeling op deze warme dag. Het kwik stond al snel op een graad of 30. We waren, ondanks dat we het advies gekregen hadden om vroeg te starten, uiteindelijk te laat op pad gegaan. En dan is het zweten.
We hadden een van de eerste dagen een fles wijn en twee glazen gekocht. Echter nog geen moment gehad dat we deze fles soldaat konden maken. Vandaag komt daar verandering in. En wel boven op de Tafelberg.
We zoeken een mooi plekje, op de rand van de berg met uitzicht over de stad, en toveren onze fles wijn en de glazen uit de rugzak. Wat was dat genieten. We kregen hier ook nog bezoek van twee nieuwsgierige groot uitgevallen marmotten. Het werd echt een onvergetelijk moment. Dat was het overigens ook wel geworden zonder deze marmotten…
Na de fles wijn leek het ons verstandiger om niet meer naar beneden te gaan lopen en kopen twee kaartjes voor de kabelbaan.
De middag gebruiken we om met de Hop on, Hop off bus een rondje Kaapstad en omgeving te doen.
De route begint in de buurt van ons onderkomen en voert om de Tafelberg heen om vervolgens bij de kust uit te komen. Het weer was inmiddels omgeslagen. Gedeeltelijk bewolkt en harde wind. Zeker bij de kust. Wat ging het daar tekeer. Het schijnt normaal te zijn in Kaapstad dat het weer zo snel veranderd. Advies hier is dan ook om altijd rekening te houden met slecht weer. Wij besluiten lekker in de bus te blijven zitten en morgen nog het een en ander op eigen houtje, met de auto, te gaan bezoeken. Bij de kust stappen we nog wel even uit voor een verlate lunch. Het was een lange rit maar wel veel van opgestoken.
Deze dag is niet in de koude kleren gaan zitten. We zijn allebei best een beetje gaar. Ondanks dat het vrijdagavond is, besluiten we niet te gaan stappen, maar een lekker rustig restaurant in de buurt op te zoeken. De bistro schuin tegenover ons huisje bleek een prima keuze te zijn. Een restaurant met een sfeervolle cocktail bar. Onze ober leek sprekend op Tom Hanks in zijn jonge jaren.
Morgen shoppen en wie weet wat nog meer… Two days to go..